1.

Wstęp

1.a.

Czym jest Billon?

Billon to standard cyfrowej gotówki.

Możesz jej używać jak zwykłej gotówki, z tą różnicą, że zamiast sięgać do portfela wykorzystujesz swój smartfon, tablet albo laptop. Cyfrowa gotówka może służyć jako świetny sposób płatności w Internecie, płatności mobilnych, ale też do płacenia w pubie, kinie i w wielu innych miejscach, gdzie jest lub będzie akceptowany. Aby cieszyć się cyfrową gotówką (np. przyjąć płatność), wystarczy zainstalować aplikację billon i stworzyć swój login i hasło. Bez rejestracji i długich formularzy.

 

1.b.

Jak działa Billon?

Przede wszystkim szybko, prosto i wygodnie!

Aby móc cieszyć się cyfrową gotówką  wystarczy, że zainstalujesz aplikację billon na swoim urządzeniu. Potem już tylko ustalasz login, hasło i gotowe! Mając aplikację możesz:

- przyjmować pieniądze od innych użytkowników;

- wymieniać gotówkę tradycyjną na cyfrową (w banku, sklepie, od innego użytkownika);

- zarabiać w cyfrowej gotówce;

- zamieniać cyfrową gotówkęna gotówkę papierową (przelewając na rachunek bankowy, zamieniając w sklepie czy u kolegi, a już wkrótce nawet wypłacając w bankomacie).

 

1.c.

Kto może używać cyfrowej gotówki?

Każdy, kto zainstaluje aplikację billon.

Wystarczy smartfon, tablet, komputer stacjonarny, laptop, serwer, kasa fiskalna i inne urządzenia typu smart (np. Smart TV, dekoder do telewizora, inteligentną lodówkę – już wkrótce i na te urządzenia udostępnimy aplikację). Ponieważ do korzystania z aplikacji nie potrzeba rachunku bankowego ani karty kredytowej, mogą jej używać nawet dzieci.

 

1.d.

Czy Billon to cyfrowa gotówka?

Tak!

Billon to polski cyfrowy złoty. Aby billon mógł być uznany za prawdziwy pieniądz, musi podlegać odpowiednim przepisom prawnym i tak jak tradycyjna gotówka może być emitowany tylko i wyłącznie przez Banki i Instytucje Pieniądza Elektronicznego (IPE). Instytucje te również podlegają odpowiednim ustawom, nadzorowi bankowemu i Komisji Nadzoru Finansowego. Nasza firma jedynie dostarcza technologię, która umożliwia tworzenie cyfrowej gotówki.

 

Cyfrowa gotówka, w formie zabezpieczonych plików odpowiadających określonym nominałom w złotych, wędruje pomiędzy aplikacjami użytkowników i akceptantów, służąc do rozliczenia transakcji podobnie jak banknoty NBP przekazywane w sklepie. Możliwa jest zamiana cyfrowej gotówki na zwykłą gotówkę. Bank lub firma IPE, wykupując cyfrową gotówkę, wypłaca papierową gotówkę za pośrednictwem Agenta Rozliczeniowego.

 

Billon tym różni się od wszystkich innych rozwiązań płatności elektronicznych, że:

 

-cyfrowa gotówka fizycznie przechowywana jest w aplikacji w przeciwieństwie do innych rozwiązań, w których Twoja gotówka jest przechowywana przez kogoś innego, a aplikacja stanowi tylko kanał dostępu;

-cyfrowa gotówka należy do Ciebie, dlatego jest u Ciebie, nie jest przechowywana na obcych serwerach;

-cyfrowa gotówka rządzi się takimi samymi regułami jak papierowa, co nie jest do końca spełnione w przypadku innych rozwiązań (np. przelewy bankowe nie są obsługiwane w weekendy).

 

1.e.

Co to jest cyfrowa gotówka? Czy cyfrowa gotówka jest nową walutą?

Cyfrowa gotówka to polski złoty, jednak zapisany w postaci pliku komputerowego zamiast w postaci banknotów.

 

Nie jest to nowa waluta, a cyfrowa reprezentacja papierowych pieniędzy, posiadająca pełne pokrycie i wymienialność na gotówkę papierową.

 

Podsumowując: Twoja gotówka może istnieć w trzech formach: papierowej (tej wydrukowanej w mennicy na zlecenie NBP), elektronicznej (zapisanej jako Twoje saldo rachunku bankowego) oraz cyfrowej (czyli w aplikacji billon). Wszystkie trzy formy są równouprawnione w świetle prawa, a zamiana jednej formy na drugą nie wiąże się z żadnym ryzykiem kursowym.

 

Cyfrowa gotówka została szczegółowo uregulowana w ustawach: Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych z dnia 12 września 2002r. (Dz.U.2012.0.1232), Ustawie o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011r. (Dz.U.2011 nr 199 poz. 1175, nr 291 poz.1707) oraz w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. "W sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego".

 

1.f.

Czy cyfrowej gotówki mogę używać (żeby zapłacić i odebrać pieniądze) bez dostępu do Internetu (offline)?

Tak.

Aplikacja Billon działa zawsze, również w przypadku braku Internetu, braku zasięgu w telefonie czy w garażu podziemnym. Wystarczy by urządzenia, pomiędzy którymi chcemy przekazać pieniądze, były włączone, a użytkownicy zalogowani do swoich aplikacji. Aplikacja sama znajdzie najlepszy sposób bezprzewodowego połączenia tych dwóch urządzeń. Wykorzysta do tego Wi-Fi lub Wi-Fi Direct (korzystasz z niego, gdy komputer lub telefon podłączasz do Wi-Fi w domu lub kawiarni), Bluetooth (korzystasz z niego, gdy łączysz telefon ze słuchawką albo z zestawem głośnomówiącym), BLE (Bluetooth Low Energy) albo NFC (Near Field Communication). Aplikacja billon została zaprogramowana tak, by sprostać wszystkim barierom - skoro jest gotówką, musi działać jak gotówka, również bez Internetu.

 

1.g.

Jakie korzyści oferuje cyfrowa gotówka w porównaniu z gotówką papierową?

Cyfrowa gotówka to gotówka, ale lepsza - bo cyfrowa, czyli daje więcej możliwości:

- Cyfrowa gotówka działa w Internecie bez żadnych opłat - obecnie, kiedy płacimy przelewem za zakupy w Internecie, kosztami przelewu jesteśmy obciążeni bezpośrednio, bądź przedsiębiorca dolicza je do ceny sprzedawanego towaru. Płatność cyfrową gotówką nie wiąże się z żadnymi opłatami i prowizjami.

- Cyfrowa gotówka działa bez pośredników – czyli tak jak gotówka papierowa, a dodatkowo aplikacja billon automatycznie sprawdza jej autentyczność.

- Cyfrowa gotówka działa na odległość, użytkownicy mogą łączyć się będąc w różnych pokojach, a nawet miastach.

- Cyfrowa gotówka jest szybka – wszystko trwa kilka sekund.

- Cyfrowa gotówka jest prawie niezniszczalna – aplikacja billon posiada sejf, do którego możesz przesyłać pieniądze ze swojego urządzenia, by na wypadek np. utraty telefonu nie stracić dodatkowo zgromadzonych środków. Takich zabezpieczeń nie posiada nawet portfel z najlepszej skóry.

- Cyfrowa gotówka jest skutecznie zabezpieczona – możesz ustawić nieskończenie wiele parametrów bezpieczeństwa tak, aby nikt inny oprócz Ciebie nie mógł użyć Twoich pieniędzy.

 

2.

Pierwsze kroki

 

2.a.

Jak mogę zarejestrować się w aplikacji billon?

Jedyne czego potrzebujesz, by móc korzystać z aplikacji billon, to zainstalować aplikację na swoim urządzeniu. Przy pierwszym uruchomieniu rejestrujesz się, wybierając tylko hasło oraz login. Wtedy Twoja aplikacja w pełni automatycznie wygeneruje dla Ciebie klucze kryptograficzne, które będą zabezpieczać Twoje pieniądze. Następnie możesz przyjmować pieniądze lub płacić innym. Po ponownym uruchomieniu komputera albo telefonu wystarczy, że zalogujesz się przy pomocy swojego loginu i hasła.

Login jest informacją publiczną, ale pamiętaj, żeby nie ujawniać nikomu (nawet nam!) swojego hasła.

 

2.b.

Czy muszę mieć konto w banku, żeby korzystać z aplikacji billon?

Nie.

By móc korzystać z aplikacji nie potrzebujesz mieć konta w banku ani karty kredytowej. Skoro cyfrowa gotówka działa dokładnie w ten sam sposób co papierowa, to tak jak w przypadku tradycyjnych pieniędzy nikt nie wymaga od Ciebie rachunku bankowego, by jej używać.

 

3.

Mój login w aplikacji Billon

 

3.a.

Czy mogę używać aplikacji billon na wielu telefonach lub tabletach?

Tak.

Aplikacja może być pobierana i instalowana na wielu urządzeniach. By odbierać czy realizować płatności, należy się jedynie zalogować za pomocą swojego loginu i hasła. Wystarczy zgromadzone środki przenieść do sejfu, który znajduje się w aplikacji, a będziesz miał do nich dostęp z każdego urządzenia, na którym zainstalowana jest aplikacja.

 

3.b.

Czy mogę oglądać historię moich transakcji?

Tak.

W zakładce "Historia transakcji" w swojej aplikacji billon. Historia umożliwia podgląd transakcji z wybranego dnia, tygodnia czy miesiąca, wraz ze wszystkimi jej szczegółami.

 

3.c.

Jak i gdzie mogę zmienić swoje hasło?

Hasło możesz zmienić w zakładce "Ustawienia" w swojej aplikacji.

Dostęp do swojej aplikacji billon możesz zabezpieczyć dzięki kilku różnym poziomom bezpieczeństwa, od podstawowego - odpowiedniego dla osób korzystających z aplikacji w miejscach bezpiecznych - do ustawień dla użytkowników maksymalnie unikających ryzyka, które zabezpieczają swoje środki wszystkimi dostępnymi hasłami.

 

4.

Koszt

 

4.a.

Ile kosztuje cyfrowa gotówka?

Tyle samo co papierowa gotówka.

Cyfrowa gotówka to jedynie cyfrowa wersja papierowego gotówki i tak jak w przypadku tradycyjnej gotówki korzystanie z niej nie generuje kosztów.

Pobranie aplikacji i korzystanie z niej, zamiana gotówki papierowej na cyfrową, płacenie i odbieranie za pomocą aplikacji billon jest darmowe. Prowizja pobierana jest jedynie w momencie wypłaty pieniędzy w kasie sklepowej, w banku, bankomacie, czy podczas przelewu na konto bankowe, czyli przy zamianie cyfrowej gotówki na tradycyjną.

 

4.b.

Czy są jakieś ograniczenia w korzystaniu z aplikacji billon?

Nie ma ograniczeń.

 

By korzystać z aplikacji, nie musisz posiadać konta w banku czy uzyskiwać określonego dochodu. Wystarczy, że ukończyłeś 13 lat i zainstalowałeś aplikację billon, a następnie zalogowałeś się do niej swoim unikalnym loginem i hasłem. Jeśli wartość Twoich operacji w ciągu roku przekroczy wartość 2500 euro, bank ma obowiązek zweryfikowania Twojej tożsamości. Ze względów bezpieczeństwa wybrany przez Ciebie bank wydawca ustanawia maksymalne limity transakcyjne, czyli np. ile transakcji dziennie możesz wykonać. Szczegóły na ten temat możesz uzyskać w wybranym przez Ciebie banku wydawcy oraz sprawdzić w Twojej aplikacji billon.

 

4.c.

Czy naliczane są jakieś opłaty podczas korzystania z aplikacji billon?

Nie.

 

Transakcje pomiędzy użytkownikami aplikacji są za darmo. Wejście do systemu (wejście w posiadanie cyfrowej gotówki) także nie wiąże się z kosztami. Prowizja jest naliczana tylko w momencie wypłaty cyfrowej gotówki, czyli zamiany gotówki cyfrowej na papierową, np. podczas wypłaty z bankomatu, w sklepie fizycznym, czy przelewając cyfrową gotówkę na tradycyjny rachunek bankowy.

 

5.

Technologia

 

5.a.

Jakie urządzenia są kompatybilne z aplikacją billon?

Prawie wszystkie.

 

Aplikacja Billon działa na smartfonach z systemem operacyjnym Android. Wkrótce na telefonach Apple z systemem operacyjnym iOS 7 i wyższym.

Ponadto działa też z komputerami z systemem operacyjnym Windows XP i nowszym, Linux 2.6.32 i nowszym. Pracujemy nad wersją dla Mac OS X.

 

5.b.

Czy potrzebuję Internetu, aby korzystać z aplikacji billon?

Nie.

 

Internet jest potrzebny jedynie podczas podawania loginu i hasła. Potem aplikacja nie potrzebuje już Internetu i umożliwia wykonywanie transakcji offline. Zalecane jest jednak, aby od czasu do czasu, im częściej tym lepiej, zapewnić połączenie z siecią, np. do pobrania aktualizacji aplikacji.

 

5.c.

Czy mogę przeprowadzić transakcję testową?

Tak.

 

Taką transakcję możesz przeprowadzić na naszej stronie http://billon.info/plac-testowo/

 

5.d.

Jakie konsekwencje ma transakcja przerwana w trakcie lub niedokończona?

Żadnych.

 

Jeżeli płatność została przerwana w całości, nie niesie za sobą żadnych konsekwencji księgowych. Wykorzystywany przez Twoją aplikację billon protokół kryptograficzny pilnuje tego, aby cyfrowa gotówka miała zawsze jednego właściciela - jeżeli transakcja się udała, to nowym właścicielem jest otrzymujący pieniądze, jeżeli zaś transakcja została przerwana, to pieniądze są dalej w Twojej aplikacji. Aplikacja sprzedawcy oraz płacącego umożliwia podgląd historii transakcji i sprawdzanie, czy transakcja doszła do skutku lub na jakim etapie została przerwana. Aplikacja umożliwia ponowienie próby zrealizowania transakcji.

 

5.e.

Co zrobić, jeśli utracę cyfrową gotówkę w wyniku awarii aplikacji billon? Jak ją potem odzyskam?

Jeżeli w wyniku awarii stan Twojej cyfrowej gotówki zostanie pomniejszony, a następnie w procesie przywracania danych środki powrócą do pierwotnego poziomu, należy skontaktować się z bankiem wydawcą, którego logo widnieje w aplikacji.

 

5.f.

Czy jest możliwe integrowanie billonu z moją własną aplikacją?

Tak.

 

Skontaktuj się z nami pisząc na: biuro@billon.info. Z przyjemnością Ci pomożemy.

 

6.

Ochrona danych osobowych i bezpieczeństwo

 

6.a.

Jak bezpieczna jest aplikacja billon?

Jest bardziej niż bezpieczna - do zabezpieczenia Twoich pieniędzy zastosowaliśmy najbardziej zaawansowaną światową technologię.

 

Bezpieczeństwo transakcji i pieniędzy jest naszym absolutnym priorytetem. Dlatego tak stworzyliśmy aplikację oraz każdy pojedynczy nominał cyfrowej gotówki, aby nie dało się go podrobić, zmienić, złamać lub ukraść. Do stworzenia wykorzystaliśmy matematykę, kryptologię i ich prawa, np. zabezpieczyliśmy każdy plik z wykorzystaniem krzywych eliptycznych na forward secure, czyli takiego modelu matematycznego, który każdy plik koduje w inny, losowy sposób, niezależny od aplikacji, a równocześnie możliwy do zweryfikowania przez dowolnego użytkownika aplikacji.

 

6.b.

Czy cyfrowa gotówka jest anonimowa?

Cyfrowa gotówka jest całkowicie anonimowa. Kupujący udostępnia tylko i wyłącznie swój login. Może dodatkowo dobrowolnie przekazać dane do faktury oraz dane do dostawy.

 

Wszystkie transakcje odbywają się bezpośrednio pomiędzy dwiema stronami. Cechą charakterystyczną aplikacji billon jest fakt, iż w transakcjach nie uczestniczy, ani nie pośredniczy żaden dodatkowy podmiot. Tak samo jak przy transakcji gotówką, bank tylko uwiarygadnia cyfrową gotówkę, ale nie uczestniczy w transakcjach. W przypadku przekroczenia ustawowego limitu rocznego 10,000 PLN (czyli równowartość 2500 euro), dalsze działanie aplikacji billon jest wstrzymywane do momentu zweryfikowania danych osobowych użytkownika aplikacji. Weryfikacja ta jest dokonywana jednak wyłącznie przez Bank Wydawcę bądź Agenta Rozliczeniowego.

 

UWAGA! Bank Wydawca lub Agent Rozliczeniowy nigdy nie prosi użytkownika o podanie hasła. Takie pytania są próbą wyłudzenia oraz naruszeniem regulaminu.

 

6.c.

Jeżeli cyfrowa gotówka jest anonimowa, to dlaczego pojawia się prośba o przesłanie moich danych?

Przesłanie danych jest całkowicie dobrowolne.

 

Prośba sprzedawcy o podanie przez płacącego danych osobowych wynika z potrzeby wystawienia faktury bądź konieczności wykonania dostawy zakupionego towaru. Udostępnienie tych danych jest całkowicie dobrowolne. Jeśli jednak do sfinalizowania zakupu sprzedawca uzna, że musi mieć dane do dostawy lub faktury, a użytkownik ich nie przekaże, to transakcja płatnicza nie dojdzie do skutku.

 

Pamiętaj! Przekazuj swoje dane osobowe tylko sklepom, które znasz i którym ufasz! Dane osobowe, które zapamiętałeś w swojej aplikacji billon są wyłącznie pod Twoją kontrolą i nikt nie ma do nich dostępu; oprogramowanie aplikacji automatycznie szyfruje Twoje dane wykorzystując klucze kryptograficzne, które zostały wygenerowane podczas rejestracji. Jednak po przekazaniu kopii danych z Twojej aplikacji billon do systemów komputerowych sprzedawcy, to on ma nad nimi kontrolę i ma obowiązek je zabezpieczać zgodnie z zasadami GIODO.

 

6.d.

Czy anonimowa płatność cyfrową gotówką jest legalna i jakie są jej ograniczenia?

Jest w pełni legalna, tak jak płatność gotówką papierową.

Zarówno transakcje gotówką tradycyjną, jak i cyfrową mają swoje limity. Płatności cyfrową gotówką, których wartość przekracza określoną kwotę (ustawowo równowartość 10,000 PLN, czyli równowartość ok. 2,500 euro), podlegają rejestracji. W przypadku cyfrowej gotówki obowiązuje dodatkowe ograniczenie, polegające na tym, że zakup nowych cyfrowych pieniędzy, jak i przekazanie cyfrowej gotówki na konto bankowe (wypłata) powyżej 10,000 PLN (czyli równowartość ok. 2.500 euro), wymagają rejestracji użytkownika i weryfikacji jego danych. Celem tych regulacji jest przeciwdziałanie procederowi prania brudnych pieniędzy.

 

6.e.

Skoro cyfrowa gotówka jest anonimowa, to czy może zostać wykorzystana do celów sprzecznych z prawem?

Regulamin systemu billon zabrania wykorzystywania cyfrowej gotówki do jakiejkolwiek działalności niezgodnej z obowiązującym prawem RP.

 

Ponadto prokuratura oraz organy porządku publicznego posiadają szeroki wachlarz możliwości technicznych - niezwiązanych i niezależnych od systemu billon – zapewniających m.in. analizowanie ruchu internetowego oraz tropienie cyberprzestępczości np. na podstawie adresów IP urządzeń użytkownika.

 

6.f.

Co się dzieje z moimi danymi osobowymi?

Nic, ponieważ tylko użytkownik je posiada. Dopóki dobrowolnie ich nie udostępnisz, nikt nie będzie mógł ich poznać. My nie mamy serwerów, które zbierają lub przechowują Twoje dane osobowe. Twoje dane są zapisane jedynie w Twojej aplikacji billon.

 

Dane osobowe, które zapamiętałeś w swojej aplikacji billon są wyłącznie pod Twoja kontrolą i nikt nie ma do nich dostępu. Oprogramowanie aplikacji billon automatycznie szyfruje Twoje dane wykorzystując klucze kryptograficzne, które Twoja aplikacja billon wygenerowała dla Ciebie podczas rejestracji. Pamiętaj! Przekazuj swoje dane osobowe tylko sklepom, które znasz i którym ufasz!

 

6.g.

Jakie informacje są używane przy przeprowadzaniu transakcji cyfrową gotówką?

Jedynie login płacącego i odbierającego płatność.

 

Inne dane, takie jak np. dane do dostawy czy dane do faktury, są wykorzystywane opcjonalnie i dobrowolnie po uzyskaniu zgody płacącego.

 

6.h.

Czy możliwa jest kradzież lub falsyfikacja aplikacji billon? Jak się przed nią zabezpieczyć?

Nie istnieje taka możliwość.

 

Od strony technicznej pieniądze są absolutnie bezpieczne. Nie da się ich podrobić, sklonować, użyć więcej niż raz. Pliki cyfrowej gotówki zawierają zakodowaną informację, która umożliwia posługiwanie się nimi jedynie obecnemu właścicielowi. Aby stworzyć cyfrową gotówkę, która spełnia wszystkie wymagania bezpieczeństwa, musieliśmy stworzyć bardzo zaawansowaną technologię bezpieczeństwa, a równocześnie technologię przyjazną, wygodną i prostą w użyciu. Aplikacja billon tak oznacza każdy z cyfrowych plików, by umożliwiać wykrywanie przestępstw przeciwko cyfrowej gotówce w taki sam sposób, jak w przypadku fałszowania banknotów.

 

6.i.

Nie chcę już dalej korzystać z aplikacji billon. Co mam zrobić?

Wystarczy usunąć aplikację. Jeśli tylko Ty znałeś swój login i hasło, to pozostaną one nieużywane.

 

6.j.

Czy zabezpieczenia działają również podczas transakcji offline?

Tak, Twoja aplikacja billon automatycznie zapewnia pełne bezpieczeństwo Twoich pieniędzy.